Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań w szkole czy życiu codziennym jest już w zasadzie koniecznością. W końcu tego rodzaju urządzenia otaczają nas na każdym kroku, a ich obsługa staje się niezbędna do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym świecie. Wyjaśniamy, co ma robić nauczyciel, aby wykorzystywać nowe technologie w sposób właściwy, czyli taki, który pozwoli osiągnąć jak najwięcej korzyści edukacyjnych.
Wykorzystanie nowych technologii w szkole należy dokładnie zaplanować. Komputer z właściwym oprogramowaniem to narzędzie wspomagające rozwój dzieci i na tej jego roli należy się skupić. Należy pamiętać, że nie planujemy nauki obsługi samego programu, tylko wykonywanie zadań za jego pomocą. Oczywiście jeśli uczniowie przy okazji rozwiązywania jakiegoś problemu poznają działanie programu to bardzo dobrze, jednak to nie jest nasz główny cel. Zajęcia powinny kształcić w sposób zintegrowany, a więc łączący różne obszary edukacji.
Zajęcia wykorzystujące multimedia mogą być przeprowadzone w pracowni komputerowej, zwykłej lekcyjnej lub nawet w plenerze. Najlepiej jeśli każdy uczeń ma do dyspozycji komputer z dostępem do sieci. Oczywiście bywa, że nie zawsze jest to możliwe. W takiej sytuacji jednak możemy wykorzystać pracę rotacyjnej, w której dzieci pracują przy komputerach określony czas, po którym następuje zmiana i do komputerów zasiadają kolejni uczniowie. Można też pracować w grupach tak, że każdy zespół ma do dyspozycji jeden komputer. Praca dydaktyczna z multimediami nie ogranicza się wyłącznie do komputera i może opierać się na innych urządzeniach przenośnych, jak aparat cyfrowy, kamera cyfrowa, dyktafon czy smartfon. W tego rodzaju kształceniu zintegrowanym duży nacisk kładzie się na zdobywanie osobistych doświadczeń, eksperymentowanie, wycieczki i pracę nad konkretnymi problemami.
Pracując z uczniami możemy swobodnie korzystać z pomocy komercyjnych bądź starać się wyszukać takie, które są ogólnodostępne, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Wiele materiałów znajdziemy w Internecie. Do dyspozycji są też programy użytkowe, które zainstalowane są w komputerach. Wiele pomocy możemy stworzyć samodzielnie w postaci grafik, prezentacji oraz filmów. Pamiętajmy też o tym, że uczniowie dopiero rozpoczynający przygodę z komputerem nie będą w stanie od razu korzystać z wszystkich jego funkcji, nawet tych podstawowych do wykonywania podstawowych operacji. Wtedy trzeb ułatwić im pracę, stopniowo wprowadzając nowe funkcje i programy. Oznacza to, że na początku to nauczyciel będzie pewnie musiał włączać komputer lub logować się do systemu. Dobrym pomysłem jest przygotowanie skrótów na pulpicie do programów, z jakich dzieci korzystają.