Inteligentny i interaktywny stół przyszłości

Nowoczesna technologia jest coraz powszechniejszym elementem naszego życia – większość ludzi korzysta z komputerów, tabletów, smartfonów. Ich parametry i możliwości nieustannie się zmieniają, największą popularnością cieszą się obecnie urządzenia wykorzystujące ekrany dotykowe. Przyzwyczailiśmy się, że są one częścią telefonów oraz tabletów, nowością było wykorzystanie ich również w przypadku laptopów z dotykową matrycą, jednak wydawało się krokiem naturalnym w rozwoju tych urządzeń. Z myślą o takim rozwiązaniu powstało komputerowe oprogramowanie, dzięki, którym dotykowy ekran staje się uzupełniającym interfejsem. Bez użycia myszki lub klawiatury można przewijać ekran czy powiększać dane treści.

Technologia jutra – interaktywny stół

Rozwiązania, które sprawdziły się w przypadku stosunkowo niewielkich sprzętów, mogą być wykorzystane również w inny sposób. Świetnym przykładem nowoczesnego wcielenia dotykowego ekranu znanego z tabletu lub smartfonu jest interaktywny stół. Pierwsze koncepcje takiego urządzenia pojawiły się w 2007 roku, kiedy Microsoft zaprezentował projekt o nazwie Surface. Był to stół wyposażony w trzydziestocalowy ekran, który jednocześnie miał właściwości ekranu dotykowego.

Kolejny projekt tego typu należy do firmy Samsung, która w 2011 roku zaprezentowała prototyp urządzenia SUR40. Jest to ogromny, bo aż czterdziestocalowy, ekran dotykowy pełniący również funkcję stołu. Stworzony został przede wszystkim z myślą o klientach biznesowych i korporacyjnych – stąd jego rozmiary i wysoka cena.

Z myślą o odbiorcach prywatnych i mniejszych firmach powstał natomiast projekt współtworzony przez 3M i Ideum. Multimedialny stół z systemem Android dostępny jest w rozmiarach 46 i 32 cali. Zaletą tworzonych przez obie firmy urządzeń jest cena – niższa niż w przypadku sprzętu Samsunga – oraz wysoka odporność i solidność wykonania połączone z wodoszczelnością.

 

Wykorzystanie interaktywnego stołu

Większość urządzeń tego rodzaju powstała z myślą o przedsiębiorcach – najczęściej dużych firmach i korporacjach z branż rozrywkowej, hotelarskiej lub finansowej. Jednak z łatwością można je zaadaptować do obsługi mniejszych sklepów.

Interaktywne stoły z powodzeniem zostały już wykorzystane w kawiarniach i restauracjach. Dzięki nim znajdujemy się w zupełnie innej przestrzeni, niż oferują standardowe wnętrza w branży gastronomicznej. Dotykowe i wielkopowierzchniowe stoły pełnią funkcję interaktywnego menu, które klient może dowolnie przeglądać i przy jego pomocy zamówić wybrane pozycje. Najczęściej są one uzupełnione o opis i zdjęcie dania, co ułatwia wybór. Przed otrzymaniem wybranego posiłku klient może przy pomocy tego samego stołu skorzystać z przeglądarki, odtworzyć dokumenty i prezentacje oraz korzystać z map. To ciekawe i funkcjonalne rozwiązanie ma już swoich zwolenników w wielu miastach świata i nieustannie powstają nowe restauracje wykorzystujące nowoczesną technologię.