Pojęciem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w skrócie TIK, określamy rodzinę technologii przetwarzających, gromadzących i przesyłających informacje w formie elektronicznej. Technologie te są świetnym narzędziem w edukacji. Ich zastosowanie jest coraz szersze, a uczniowie chętniej zdobywają z nimi wiedzę.
Wykorzystując TIK na pierwszych zajęciach dobrze znaleźć czas na wystawienie odpowiedniej diagnozy. Chodzi o to, aby zorientować się ile dokładnie dzieci już umieją, a kto potrzebuje np. dodatkowych ćwiczeń. Wówczas znacznie łatwiej będzie zaplanować pracę z daną grupą uczniów. Należy też pamiętać o korygowaniu złych nawyków uczniów takich, jak postawa przy komputerze lub złe posługiwanie się myszką. Powinniśmy dbać o to, aby wyrównywać szansę, dając uczniom czas na zabawę, w której mniej obeznani z komputerem będą mieli czas na wprawienie się. Pamiętajmy, że wiadomości i umiejętności z zakresu TIK będą w ciągu kolejnych 3 lat nauki powtarzane oraz stopniowo rozszerzane. Nie można na siłę stosować TIK, ponieważ komputery powinny być używane tylko wtedy, kiedy jest to uzasadnione.
Istnieje bardzo wiele plusów wynikających z wykorzystania TIK w szkołach. Są to: wzbogacenie procesu nauczania; możliwość nauczania wielozmysłowego; dostęp do różnych źródeł informacji; zwiększenie aktywności i motywacji uczniów; uatrakcyjnienie zajęć; możliwość wychowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów; przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym oraz indywidualizacja nauczania, czyli możliwość dostosowania do różnych stylów uczenia się dzieci.
Wykorzystanie TIK w szkole niesie wiele korzyści, jednak wiąże się również z większym wkładem pracy nauczyciela. Będzie on musiał zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności, przetestować samodzielnie narzędzia, zaplanować włączenie wykorzystania TIK w zajęcia szkolne oraz starać się o sprzęt, jak i oprogramowanie. Wdrożenie nowych technologii w szkole wiąże się ze stosowaniem nowych metod nauczania. Chodzi o takie techniki, które stawiają na samodzielne konstruowanie wiedzy przez uczniów, rozwiązywanie problemów oraz opierają się na aktywności uczniów. To również wiąże się z długotrwałym przygotowaniem do prowadzenia zajęć, szczególnie wtedy, gdy nauczyciel nie posiada większego doświadczenia w stosowaniu nowych metod. TIK to technologia, która cały czas się rozwija. Oznacza to, że wciąż powstają nowe narzędzia pozwalające ułatwiać i wzbogacać proces samego nauczania. Nauczyciel nie będzie jednak mógł z nich w pełni korzystać, jeśli wpierw sam ich nie pozna. Wynika z tego, że nauczyciel musi się w tej dziedzinie nieustannie rozwijać i aktualizować swoją wiedzę.